Skip to content

Jocul ”X și O”. Jucătoare: antropologa Lilia Nenescu și artista Tatiana Fiodorova / Игра в “Крестики Нолики”. Игроки: антрополог Лиля Ненеску и художница Татьяна Федорова.

October 16, 2021

Игра в “Крестики Нолики”. Игроки: антрополог Лиля Ненеску и художница Федорова Татьяна

Игра началась во время самоизоляции в начале июня 2020 года и закончилась только  сейчас в середине октября 2021 года. На основе результатов игры было подсчитано количество вопросов, которые могут задать игроки друг другу. У Лили Ненеску четыре вопроса ко мне, а у меня пять вопросов. Поехали…..

Посмотреть видео документацию игры “Крестики Нолики”. Игроки: антрополог Лиля Ненеску и художница Федорова Татьяна можно на https://vimeo.com/manage/videos/633694531

X (Fiodorova Tatiana)

Где тебя застал карантин? Как ты переносишь вынужденное ничегонеделание? Видела у тебя на стенах столько флоры, когда ты успела это все нарисовать?

Lilia Nenescu ilustrează cartea activistă pentru copii, ”Alexandra în Chișinăul anului 2050”, iulie 2020

0 (Nenescu Lilia)

Carantina m-a prins acasă, într-un apartament cu 2 camere pe care îl închiriem într-o hrusciovcă din Chișinău. Niciodată n-am simțit o dorință mai mare de a evada din oraș.

Știam că Chișinăul nu este un oraș gîndit pentru oameni. Totuși, pandemia a accentuat și mai mult toate simptomele unui oraș care nu este rezilient, care e doar o aglomerare de blocuri și mașini, în care spațiile publice și spațiile verzi sunt vîndute și cumpărate și împînzite de șantiere de construcții. Vroiam să fug din bloc, din oraș dar n-aveam unde, n-aveam încotro.

Cam după vreo lună de auto-izolare, simțeam că mă sufoc, nu mai aveam aer. Într-o zi, am ieșit cu bicicletele în oraș. Am mers pînă după porțile orașului, am ridicat dealul și am ajuns pînă la Metro 2. Vroiam să găsim o cîmpie, un deal, o bucată de pădure, să văd, să miros primăvara. În loc de cîmpie sau pădure am găsit o parcare imensă, un depozit și o termocentrală. Taman a început să bureze, așa că nu ne-am aventurat să mergem mai departe. În drum spre casă, am intrat să ne tragem respirația în parcul de la Porțile Orașului. Intrarea în parc era blocată de cel puțin 10 mașini parcate acolo. În parc am găsit zeci de oameni care-și trăgeau și ei răsuflarea. Am încercat să găsim un loc mai retras, dar n-am izbutit. Unde nu erau oameni dădeam peste urme de oameni – grămezi de gunoi.

În sociologie acest fenomen se numește ”efect pervers”. În cazul de față, fiecare crede că celălalt va respecta regulile de auto-izolare și doar el/ea va ieși afară, în curtea blocului, în parc. Evident, cînd ieși afară, toată lumea e afară.

Peretele floral de la bucătărie a fost un răcnet de disperare dar și un exercițiu terapeutic. În condiție de auto-izolare, cu fiecare frunză, floare de mărar și păpădie pe care am desenat-o, am adus ”afară-ul” în casă.

Chiar dacă pandemia m-a închis acasă, mi-a schimbat rutina și modul de viață, a impus restricții de circulație și de asociere, a creat frustrări, a generat neliniști și angoase, cel puțin aveam o locuință, chiar dacă la chirie, chiar dacă la bloc. 

Sunt privilegiată pentru că am putut să achit chiria și serviciile comunale. Sunt privilegiată pentru că pandemia nu m-a făcut șomeră, pentru că n-am fost nevoită să scriu cerere de concediu pe cont propriu, pentru că n-am fost obligată să muncesc în hale de producții cu alte sute de oameni, fără protecție, sau cu protecție minimă. Totuși, am înțeles mai lucid decît oricînd că cei care locuiesc la chirie sunt precari, că adăpostul lor este condiționat de un venit lunar regulat. Că atunci cînd te confrunți cu boala, concedierea sau altă incapacitate de muncă, cum este această pandemie, ești întotdeauna la un pas de a fi în stradă.

În această pandemie am citit, am scris și am desenat mai puțin decît aș fi vrut.

Am empatizat și m-am solidarizat cu grupurile mai puțin privilegiate, cu muncitorii și muncitoarele care au devenit șomeri/șomere, cu muncitorii și muncitoarele care au fost nevoite/obligate să muncească fără protecție, cu chiriașii care nu și-au putut plăti chiria, cu copiii care n-au avut acces la educația online, cu bătrînii și bătrînele care nu-și mai puteau suplimenta pensia cu activități de subzistență (micul comerț de pătrunjel și alte lucruri pe care le aveau/creșteau pe lîngă casă) și care au îndurat foamea, boala și singurătatea, dar mai ales cu persoanele fără adăpost care nu se puteau ascunde de virus acasă, și care erau izgoniți din spațiile publice pentru că prezentau ”pericol” de sănătate publică.

La sfîrșitul lui martie, sub numele de inițiativa Coliba Albastră, ne-am solidarizat cu persoanele fără adăpost din Chișinău și am distribuit în fiecare zi timp de două luni prînzuri calde, apă, haine, produse de igienă și medicamente de primă necesitate.

Știu că și tu locuiești într-un apartament. Care e experiența ta de auto-izolare la bloc? Care e spațiul ideal unde te-ai refugia pe timp de pandemie? 

Федорова Татьяна по дороге на работу

X (Fiodorova Tatiana)

Да, и правда, я живу на третьем этаже в пятиэтажной хрущевке. Самоизоляцию кто-то из интеллектуалов в инете перефразировал в самоликвидацию, и это, по-моему, соответствует содержанию смысла самоизоляции в период пандемии. За нас решили, что мы должны сами уйти в изоляцию добровольно-принудительно, как можно, в таком случае, говорить о самоизоляции. Честно говоря, был такой шок у всех, что мы даже не понимали толком, что происходит. Особенно подогревали наши переживания СМИ итальянской сводкой. Все эти два месяца я практически просидела дома, выходя из дома только за продуктами и медикаментами. До самоизоляции я практически каждый день или через день шла домой через парк Роз после посещения фитнес клуба, где в основном, занималась утренней йогой. Также были постоянные поездки на работу в художественную школу, где я преподаю. И в один момент весь мой ежедневный уклад изменился. Все остановилось. По нашему двору стала ездить машина и в громкоговоритель оповещать об опасности с пожеланием или с требованием оставаться дома. Наверное, эти моменты были самыми неприятными или давящими, это были ощущения апокалиптического характера, похожие на просмотр фильмом о войне, когда в громкоговоритель или по радио объявляют о военных действиях или бомбардировке. Такие же чувства я испытываю до сих пор в троллейбусе, когда начинают говорить об угрозе заражения.  Хочется в этот момент куда-то сбежать или укрыться. Я поэтому стараюсь соблюдать социальную дистанцию и не ездить общественным транспортом, перешла на самокат. Было также сильное беспокойство о моей маме, она живет в другом районе. Рекомендовали оградить пожилых людей  от любого контакта с родственниками, так как они относятся к уязвимой категории, подверженных вирусу. Первое время я покупала продукты и отправляла маме, вызывая  такси. Общались только по вайберу, и это было здорово, что есть хоть какая-то связь. Я не представляю, чтобы бы было бы, если бы отключили бы интернет или электричество. Сейчас я езжу к маме на самокате.:) Но самое непонятное, когда все наладится. Я по-прежнему стараюсь придерживаться социальной дистанции и маму не обнимала с марта месяца. Что меня спасало все эти два месяца и спасает – это ежедневная йога и цигун. То есть спасение пришло не извне, а изнутри. Что я могу вспомнить о весне этого года, так это только мои посиделки на балконе и наблюдением за пробуждением каштана и его цветением. Обычно в нашей ежедневной суете для таких вещей не остается времени, и эта пандемия научила меня радоваться каждому моменту, и даже такому привычному явлению как цветение. И когда все-таки нам позволили гулять в парках, у меня были странные чувства, как будто я долго отсутствовала в этом пространстве и вообще в мире и оказалась снова на Земле. И все мне показалась вокруг зеленее и цветнее и насыщеннее.

“Цветение каштана” , весна 2020, автор Федорова Татьяна
“Весна”, акрил, апрель 2020, автор Федорова Татьяна
“Цветение каштана” фрагмент работы, май 2020, автор Федорова Татьяна

Во время самоизоляции я восхищалась тобой и Виталием, вашей активной помощью пожилым и бездомным. Расскажи,  какие истории вам рассказывали эти люди, как они оказались на улице, и как им пришлось выживать в этих трудных условиях. Поддерживаете ли вы и сейчас с ними связь?

0 (Nenescu Lilia)

În prima săptămîna am distribuit prînzuri la 50 de persoane, ulterior acest număr s-a extins pînă la 150. Aveam vreo 15 locații în oraș iar tot traseul ne lua 5-6 ore pe zi, asta fără situații neprevăzute.

Era aproape imposibil să discutăm și să dezvoltăm relații apropiate cu 150 de oameni, simplu nu reușeam să purtăm o discuție suficient de lungă și personală pentru a le cunoaște istoriile. Apoi, trebuia să menținem distanța socială și celelalte măsuri de protecție și asta a condiționat interacțiunile relativ scurte cu persoanele fără adăpost. Chiar și așa timp de 2 luni, am reușit să avem discuții personale cu cîteva zeci de persoane și să le cunoaștem o părticică din viața lor.

Am întîlnit bărbați și femei, copii și adolescenți, adulți și bătrîni, foști muncitori în fabrici, constructori, veterani, foști deținuți care au ajuns din închisoare direct în stradă, am cunoscut și un fost preot și o fostă profesoară.  

Gheorghe a lucrat la Mezon, în secția 7, făcea testări ale microschemelor…”plus – minus, știți cum lucrează”. În 1991-1992 au fost reduceri de personal la fabrică, și Gheorghe a fost redus. În următorii ani, Gheorghe a avut cîteva slujbe ocazionale. Din anul 2000 e pe stradă.

Andrei a lucrat la CET-1. A fost lăcătuș. Au fost și acolo reduceri de cadre. Și Andrei a fost redus. Peste cîțiva ani a divorțat și ulterior a ajuns în stradă. Tot în stradă a suferit un insult care i-a paralizat partea stîngă a corpului.

Vasile a lucrat în Spania vreo 4 ani ca șofer de tir. A revenit acasă, a divorțat, a dezvoltat dependență de alcool, a ajuns în stradă. Doarme lîngă o platformă de gunoi. 

Maria e pensionară. Trăia împreună cu fiica într-o locuință pe strada Coropceanu. În 2008 casa a fost demolată. Maria a primit 20 000 de lei despăgubire pentru că a rămas pe stradă. Acești bani i-au ajuns să-și cumpere un garaj. Are doar electricitate. Trăiește în garaj de 12 ani. 

Elena e fostă profesoară la o școală din capitală. A locuit în căminul școlii. Acum 3 ani, locuința a fost privatizată iar Elena a ajuns în stradă. Locuiește într-o colibă improvizată în centrul orașului. 

Catea e fostă deținută. În februarie a fost eliberată și a ajuns în stradă. Olga e și ea fostă deținută. A fost eliberată condiționat acum un an. A ajuns și ea în stradă. 

Ion e fost preot. A învățat teologie la Noul Neamț, Odesa și Lugansk. A slujit ca preot în Rusia. Din nu știu ce motive a revenit în Moldova. De mai bine de un an e pe stradă. 

Vova a fost crescut doar de bunica. Bunica a murit cînd Vova avea 15 ani. Vova a ajuns pe stradă. 

Mariana a fost născută la Rusca. A trecut prin cîteva instituții de plasament pentru copii. A fugit de la internat și e pe stradă. 

Colea are 13 ani. Tatăl este alcoolic. De fiecare dată cînd se îmbată, Colea este bătut. Colea a fugit de acasă și a venit la Chișinău. Trăiește într-o clădire abandonată.

Pentru a supraviețui, majoritatea persoanelor fără adăpost din Chișinău se asociază în grupuri, se ajută reciproc, împart mîncarea și alte resurse. Am întîlnit doar cîteva persoane care să nu facă parte din niciun grup. Unele persoane lucrează pe șantierele de construcții, alții ajută personalul din ÎMGFL-uri să salubrizeze curțile, alții colectează carton, sticle, metal pe care-l duc la punctele de colectare, alții cerșesc, unii fac munci agricole sezoniere. Majoritatea mănîncă în cantine organizate de biserici ortodoxe și protestante. 

În perioada pandemiei toate aceste instrumente de supraviețuire nu au mai fost disponibile. Cantinele s-au închis, punctele de colectare n-au mai activat, pe șantiere n-au mai fost primiți iar la muncile sezoniere nu s-au putut deplasa. Andrei a mers totuși pe jos de la Chișinău pînă la Ungheni pentru a lucra la o stînă de oi. 

Mai mult decît atît, persoanele fără adăpost au fost izgonite din spațiile publice de către polițiști și carabinieri. Au fost amenințați cu amenzi și detenție. Unora chiar li s-au aplicat amenzi. Nici măcar nu se mai puteau asocia în mici comunități, polițiștii îi dispersau de fiecare dată pentru că nu aveau voie să se afle în grupuri. 

Coliba Albastră a încetat să mai distribuie prînzuri pe data de 20 mai. Situația de urgență s-a încheiat pe 15 mai, iar majoritatea cantinelor unde persoanele fără adăpost mîncau înainte de pandemie și-au reluat activitatea. În ultima zi de distribuție am printat numărul de telefon al Colibei Albastre și l-am distribuit tuturor. Unii din ei ne mai sună cîteodată. 

Toate aceste istorii m-au făcut să conștientizez încă și mai lucid că fiecare poate ajunge pe stradă. Nimeni nu e asigurat într-o lume în care educația, sănătatea, locuința, supraviețuirea depind de exersarea capacității de muncă și de adaptabilitate la condițiile schimbătoare ale pieței, adică să poți de fiecare dată să te faci util și eficient acestei mașinării opresive a capitalismului. Pentru majoritatea absolută, ziua de mîine nu mai este promisiunea progresului și bunăstării, dar o sursă constantă de precaritate și anxietate. O să pot achita chiria? Oare cît o fi factura pe gaz? Și dacă mă îmbolnăvesc? Și dacă îmi pierd slujba? Tratez dintele sau merg la ginecolog? Îmbrac copiii sau fac provizii pentru iarnă?! 

Zici că în perioada pandemiei, yoga și qigong-ul te-au ajutat să treci mai ușor prin autoizolare și celelalte neliniști provocate de criză. Asta desigur ne poate ajuta să acceptăm noile realități, dar ai încercat să le confrunți, să le înțelegi, să te revolți? Prin artă sau în alt mod? 

X (Fiodorova Tatiana)

Наверное, это время было для восстановления сил и перезагрузки. У меня был очень стрессовый период конец 2019 года, связанный со скандальным французским фильмом о Ромашке, где я была главным протагонистом. Поэтому весна и так называемая самоизоляция послужила мне временем для восстановления сил и переосмысления многих вещей. В творческом плане я почти ничего не делаю, не вижу смысла в этом.  Сконструированная кем-то реальность оказалась гораздо сильнее, чем мое творчество. Самоограничения  были настолько мощными, что единственное, в чем я видела смысл – это в коммуникации, в художественной коммуникации. Увидев тебя с Виталием на “поле боя” мне захотелось символически объединить молдавскую художественную среду, разбросанную по свету, в особенности в период закрытия всех физических границ между странами. Молдова и Приднестровье также оказалась в ситуации разделения. 

онлайн встреча с молдавскими художниками июнь 2020 в рамках партисипативного проекта “Пандемия, экология и художник.”

После самоизоляции часто вижу в социальных сетях твои поездки за город, близость к природе , цветы повсюду вокруг тебя:) Это лето особенное, если да, то чем? У тебя появились новые привычки или хобби?

O (Nenescu Lilia)

Înainte de toate, vreau să-ți zic că acesta este cel mai interesant interviu din viața mea :) 

În primul rînd, pentru că discuția a fost prilejuită de pandemia de Covid-19, de autoizolare și toate pericolele, grijile și neliniștile provocate de criza pandemică. 

În al doilea rînd, pentru că tonul discuției a fost setat de un joc, și asta a diluat cumva caracterul oficial pe care îl are deobicei interviul. Trei minute de X și O pe zoom, au transformat interviul dintr-o serioasă metodă calitativă de cercetare într-o discuție liberă și prietenoasă.

În al treilea rînd, pentru că această discuție a început pe un google doc în iunie 2020 și acum e iunie 2021 :) 

Un an de zile pe hîrtie. O versiune foarte-foarte scurtată și pe-alocuri cenzurată a unui an plin din abundență, cu de toate. 

Într-adevăr, vara trecută fiecare ieșire din oraș era mare sărbătoare. Doar înafara orașului, în pădure, sau pe vreo cîmpie, mă simțeam în siguranță să scot masca să-mi liniștesc spiritele, să trăiesc. 

Orașul mă obosea și mă secătuia. Mental era un punct roșu, o zonă de pericol, o perpetuă sursă de infecție. Controlam minuțios fiecare ieșire din apartament, orice ieșire la magazin, țineam minte fiecare obiect pe care am pus mîna, fiecare persoană care s-a apropiat prea tare, cine mi-a tușit în față, cîte persoane nu respectau restricțiile etc. 

Cu toată această grijă obsesivă în încercarea de a mă proteja de virus în oraș, și cu 0 interacțiuni sociale timp de aproape 4 luni, la începutul lui iulie am mers în sat, am dat măștile jos, am întins o masă mare în ogradă și ne-am văzut familia. Peste 3 zile, reveniți în oraș, ne-am dat seama că în momentul în care ne-am dat garda jos și am căpătat siguranță să scoatem masca, am căpătat și niște covid. Clasic, febră, lipsa mirosului și gustului, oboseală, dureri de cap, senzația aia că te-a călcat trenul, dificultăți de respirație, dezorientare, ceva dificultăți de memorie, panică, anxietate – toate grămadă. Pe atunci protocolul zicea că stai acasă pînă la primul test negativ, și apoi mai stai încă 14 zile. Noi am fost fraierii care chiar au stat în casă, cam 7 săptămîni, așa că n-am mai văzut oameni, nici cer, nici cîmpii cu flori decît în utima săptămînă din august. Imediat cînd am ieșit din autoizolare, s-au relaxat restricțiile, cei care se infectau cu Covid stăteau doar 14 zile în autoizolare, și nu erau obligați să ia testul negativ.

Șapte săptămîni de stat în casă, la bloc e demențial, și o provocare enormă pentru sănătatea mintală. Totuși, ne-am simțim privilegiați pentru că am avut mici economii care ne-au permis să fim bolnavi și eram conștienți că sunt foarte multe persoane pentru care autoizolarea era și continuă să fie un lux. Noi ne-am tratat acasă, prin telemedicină, adică am avut contact permanent cu medicul de familie prin telefon și viber, iar tot tratamentul ne-a costat cîteva mii de lei. Asta fără costurile necesare pentru trai: chirie, comunale, hrană. Pentru prima dată am simțit chiria ca un jug atît de apăsător, și chiar dacă ne simțeam privilegiați în raport cu unii, ne simțeam foarte precari în raport cu alții.

În pandemie, în general, și în autoizolare în special, am reflectat foarte mult asupra dreptului la locuință și cît de important este ca fiecare persoană să se bucure necondiționat de un loc pe care să-l numească acasă. Și cît de nedrept este că sunt persoane care trăiesc pe stradă, în locuințe informale, în condiții nesanitare și periculoase pentru viață și sănătate, sau persoane care muncesc toată viața lor aici sau peste hotare pentru ca să-și asigure un drept fundamental și o necesitate de bază: locuință. 

Cincizeci de zile de stat în casă, au fost un pic mai suportabile pentru că am găsit refugiu în imaginație. Exercițiul de a-mi imagina un oraș în care să vreau să trăiesc, de-a încadra diverse lupte urbane, de revendicare a bunurilor comune, în special de protejare a Grădinii Publice și a cafenelei Guguță, precum și promovare unui model de oraș care nu este construit în opoziție cu lumea rurală și care nu este dependent de lanțuri de producție globale, care nu colonizează ruralul și imaginarul colectiv despre cum trebuie să arate viitorul – a fost salvarea. În autoizolare, împreună cu Vitalie Sprînceană, am creat în cuvinte și imagini un viitor în care să vrem să trăim, un altfel de oraș, un oraș verde, participativ, autosuficient, democratic, echitabil, un oraș în care, dacă s-ar declanșa vreo criză pandemică, locuitorii nu s-ar sufoca în apartamente, pentru că fiecare bloc are grădini comestibile pe acoperișuri, și poduri pietonale care leagă clădirile între ele, și există universități populare în care cetățenii se învață reciproc, se auto-organizează și au grijă unul de altul și de mediul în care locuiesc. Acest oraș este Chișinăul anului 2050, și dacă vreți să-l descoperiți și voi, răsfoiți virtual cărticica ”Alexandra în Chișinăul anului 2050”. 

Dacă este vreo practică pe care o asociez cu pandemia, asta e desenatul. Iar ”Alexandra în Chișinăul anului 2050” n-ar fi existat fără pandemie și autoizolare. 

Dacă pentru mine desenul este o plăcere personală, pentru tine este și muncă. Pe lângă faptul că ești artistă ești și profesoară de pictură. Cum delimitezi între aceste două activități? Menționai anterior că pandemia a afectat activitatea ta artistică, dar cum a influențat-o pe cea pedagogică? Mai are nevoie cineva să învețe artă în pandemie?

X (Fiodorova Tatiana)

Хороший вопрос!  Пандемия повлияла и на  мою педагогическую жизнь, она стала более мобильной и гибкой. В начале было очень сложно, особенно в период самоизоляции с марта по май 2020 года. Все не понимали, что происходит. Кто-то не верил в происходящее, кто-то  испытывали страх и приближение катастрофы. Поэтому, когда всех перевели на онлайн обучение, мир перестал вертеться и обучаться.  Не было ни каких инструкций и методик, что значит проводить онлайн обучение. Как, вообще, можно научить ребенка рисовать дистанционно. Было сложно, особенно детям. Но уже новый учебный год показал и позитивные моменты смешанного обучения. Недавно был просмотр первого класса и, мне показалось, что ученики работы выполнили лучше, чем мои другие первые классы. И это было связано с тем, что дети не только в школе, но и дистанционно многому научились. Мне запомнился сентябрь 2020 года, я набирала детей в первый класс.  Боялась, что никто не захочет учиться рисовать в это турбулентное время. К моему удивлению, я набрала учеников так же как и предыдущие годы. И потом целый сентябрь, в отличие от других годов, мы учились в парке на свежем воздухе, так как специализированные школы были еще закрыты. В целом учебный год был насыщенным и плодотворным.

Как я различаю артистическую деятельность от педагогической? Это разные виды деятельности, иногда они пересекаются, но в целом это два отдельных мира, которые в тоже время  дополняют друг друга. Мир детей и детское творчество, где я больше проявляюсь как транслятор и передатчик знаний и умений, и мир, где я могу побыть наедине сама с собой со своими мыслями и со своей тишиной.

холст акрил, 80/105см, 2020-2021, автор Федорова Татьяна

 

Спасибо за интерес к такой нетрадиционной беседе. В рамках проекта крестики нолики – это самое продолжительное интервью какое у меня было. Целый год – это немало, мир меняется и мы вместе с ним.  Исходя из игры в крестики нолики, осталось два моих вопроса к тебе. Следующий вопрос. Очень здорово, что во время карантина у тебя появился образ  Кишинева будущего 2050 года процветающего и благоустроенного. Можешь ли ты спрогнозировать как мир измениться к 2050 году. Есть какие-то предположения? Мы живем сейчас на стыке трансформаций и перемен: капитализм трещит по швам, демократические завоевания Запада находятся в шатком положении, как нам преподносит СМИ. Каким ты видишь наше будущее в широком смысле этого словa?

O (Nenescu Lilia)

”Alexandra în Chișinăul anului 2050” n-a fost un exercițiu de predicție a viitorului, ci mai degrabă o proiecție subiectivă a unui viitor foarte optimist. Modul în care vreau să fie Chișinăul în anul 2050 este și modul în care vreau să arate lumea în 2050: solidară, incluzivă, verde, rezilientă…Însă pe parcurs ce această proiecție prindea tot mai multă formă, eram copleșită de două stări diametral opuse: speranța în viitor și frica de viitor. 

În timp ce scriam și desenam Chișinăul anului 2050, se amplifica entuziasmul să contribui la realizarea acestui viitor, se înfiripa speranța că acest lucru este foarte posibil. Doar dacă am fi mai buni, dacă am fi mai solidari, dacă nu i-am judeca pe ceilalți pentru cum se îmbracă, ce limbă vorbesc, pe cine iubesc…Doar dacă am renunța la actualul sistem economic, axat pe consum și bazat pe exploatarea muncitorilor și resurselor finite ale pămîntului, un sistem opresiv orientat pe profit în detrimentul bunăstării oamenilor și mediului și am construi o economie solidară, circulară, sustenabilă. Doar dacă am înlocui sistemul actual de planificare urbană axat pe mașini și am planifica orașe pentru oameni. Doar dacă…

Pe de altă parte, această speranță în viitor era zilnic asaltată de știri despre activiști de mediu intimidați, hărțuiți și chiar uciși, despre crize de mediu tot mai acute, despre păduri care ard, despre rîuri poluate, despre specii dispărute, despre protestatari agresați, despre activiști care se sinucid, despre marile companii farmaceutice care fac profit din pandemie, despre faptul că în loc de solidarite, pe timpul pandemie s-a amplificat decalajul dintre țările bogate și cele sărace, în special în termeni de acces la sănătate…

Nu cred că pot să fac predicții asupra viitorului și să zic uite așa va fi lumea în 2050, pentru că chiar dacă există tendințe foarte accentuate, viitorul nu este un tărîm care ne așteaptă să-l populăm, ci o lume pe care o construim împreună, iar lupta pentru viitor e în toi și e foarte dinamică. 

Dar, exact din motivul că viitorul nu este predestinat și prestabilit, viitorul încă poate arăta așa cum mi l-am imaginat sau cum ni-l putem imagina în 2050. 

Cum vezi tu viitorul? Cu speranță sau cu frică?

X (Tatiana Fiodorova)

Будущее не определено, есть только сейчас и настоящий момент. Не строю никаких планов на ближайшее время. Довольно сложно предугадать или предположить будущее сегодня. У меня нет иллюзий и надежд, связанных с будущим, и в то же время я не испытываю страх. Скорее всего, я смотрю на мир глазами реалиста и наблюдателя. Ряд экономистов и аналитиков предполагают в ближайшее время, чуть ли не этой осенью  полный обвал американских финансовых рынков из-за начала  гиперинфляции. Кризис, обвал Бреттон-Вудской системы может привести отказу всего мира от доллара как резервной валюты. То есть капитализм трещит по швам. В результате национальные валюты ряда стран могут обесцениться, мы можем вернуться в наши лихие 90 е. Это время хорошо помню, как мама по выходным дням торговала на улице, чтобы конвертировать продаваемый товар в свою зарплату. Она продавала товар фабрики “Стяуа Рошие”, на которой проработала около 25 лет. Как раз в 90-е работникам зарплату выдавали продукцией этой фабрики. Обнищание людей, подача электричества по графику, задержка зарплат по полгода….

Капитализму конец как и социализму, что дальше? Немецкий экономист Клаус Шваб на экономическом форуме в Давосе предложил  переход к инклюзивному капитализму, как  лучшее решение на сегодняшние социальные и экологические проблемы. Но капитализм «открытый для всех» для меня больше  утопичен,  чем реален. Само словосочетание содержит в себе несовместимые понятия. Сейчас время перемен, поэтому пока всматриваюсь в будущее без прогнозов и надежд. 

На самом деле человек не может построить позитивное  и доброе общество, он всегда строит общество по подобию самого себя. Человек сам по себе  полон противоречий. Думаю, при построении будущего надо искать источник проблем и там менять, то есть создавать нового человека. Тогда и общество будет другим не таким эгоистичным более дружелюбным.

И последний вопрос к тебе. Какой опыт ты приобрела за этот пандемический год, чему научилась, от чего отказалась и что возьмешь в будущее?:)

O – Nenescu Lilia

Cred că e prematur să îngropăm capitalismul, nu de alta dar e plină istoria de înmormîntări ritualice ale capitalismului, iar acesta de fiecare dată reușește să rămînă viu. Chiar și această nouă reîncarnare – capitalismul inclusiv – nu este decît o încercare de a păstra și a extinde capitalismul sub pretextul ”depășirii” acestuia. Această nouă formă de capitalism inclusiv, apărută după criza din 2008, este în linii generale produsul unor elite financiare care în loc să recunoască că sistemul capitalist crează inegalități insurmontabile și crize economice regulate, încearcă să ne servească o campanie de PR al cărei scop este să ne convingă că e destul să ajustăm minor capitalismul (adică să-l facem mai inclusiv) și lucrurile se vor rezolva de la sine. Or, capitalismul inclusiv este un oximoron, capitalismul este deja inclusiv în sensul că reprezintă unicul sistem economic în care ne este permis să trăim, și suntem incluși în el cu sau fără voia noastră, deci nu avem nevoie incluziune în capitalism. În schimb, avem nevoie de politici care să adreseze inegalitățile structurale, să creeze șanse și oportunități pentru grupurile cele mai vulnerabile, să construiască sisteme de protecție socială generoase. Nimic din toate astea nu găsim în mantrele despre capitalismul inclusiv care preferă să ne povestească soluția tuturor acestor probleme este mai mult capitalism și putere absolută pentru corporații. În plus, cînd citesc despre capitalismul inclusiv nu văd mai mult decît o încercare a arhitecților capitalismului de a coopta criticiile aduse capitalismului. 

Ca să fac o paralelă cu socialismul, pe care tot l-ai pomenit, nu-l cred mort nici pe acesta. Mi se pare cumva nedrept că sistemului capitalist i se permite să fie inclusiv, democratic, liberal, în timp ce socialismul a fost încadrat rigid într-un singur model – modelul URSS – și condamnat definitiv. Această pandemie mi-a arătat ceea ce știam demult – există un fel de socialism care supraviețuiește și care e extrem de necesar – mă refer la solidaritățile pe care le-am văzut, la oameni care se ajutau dezinteresat. În același timp, s-a putut vedea clar că cel mai bine s-au descurcat și se descurcă cu pandemia țările care implementează ”politici socialiste” – sisteme de sănătate publică gratuită și generoasă, sisteme de protecție socială, sisteme de infrastructură publică, sisteme de educație publică etc. 

Revenind la întrebarea ta, această pandemie m-a învățat că lumea e mult mai conectată decît îmi închipuiam și că acea imagine a unui viitor sustenabil, axat pe bunăstarea oamenilor și a naturii va fi posibilă doar printr-un efort de solidaritate între oameni și comunități, dincolo de hotarele convenționale. Am mai înțeles că e bine să visăm, e sănătos și chiar vindecător să ne imaginăm un viitor în care să vrem să trăim – iar pentru asta avem nevoie de spațiu și timp – dincolo de rutina zilnică axată pe supraviețuire și încărcată de incertitudinea zilei de mîine. 

Cafeneaua Guguță, Lilia Nenescu

P.S. Уже середина октября:) Наша игра подошла к концу. Я увидела в фэйсбуке, что лето у тебя было продуктивным. НО у меня уже нет возможности по правилам игры задавать тебе вопросы, поэтому могу только добавить, что и я этим летом тоже стала заниматься огородничеством и вырастила на своей грядке в первый раз в своей жизни огурцы, редиску, фасоль зелень… Не забываемый опыт.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Lilia Nenescu, născută în or. Cimișlia – antropologă, feministă, ecologistă, anti-capitalistă. Interesată de mișcarea artistică solarpunk, antropologia vizuală, dreptul la locuință, dreptul la muncă, dreptul la oraș, drepturile țăranilor, grădinăritul de gherilă și suveranitatea alimentară.

Федорова Татьяна художница из Кишинева, автор партисипативного проекта «Пандемия, экология и художник». В фокусе внимания художницы вопросы социальной и политической истории, связанных с постсоветским переходным периодом Молдовы. Участвует в различных международных выставках. http://www.tatianafiodorova.wordpress.com

Проект “Крестики Нолики” Федоровой Татьяны – это перформативная живопись или графика, построенная на популярной игре «”Крестики Нолики». Художница приглашает различных деятелей культуры, художников, кураторов, критиков, музыкантов и философов к совместной игре на основе субъективных предпочтений и близости взглядов и общих тем для возможности перевести игру в вербальный диалог. Проект возник в 2017 году и развивается по сей день.  В условиях пандемии и самоизоляции  игра перешла в виртуальное пространство.

посмотреть другие игры из  проекта “Крестики Нолики” Федоровой Татьяны  https://mobilebiennale.ro/tatiana-fiodorova/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Despre proiect

Scopul principal al proiectului „Pandemie, Ecologie și Artist” este de a stabili legături între artiștii celor două maluri. Proiectul include o serie de publicații pentru „ART-PLOSHADKA”, cu artiștii, ecologiștii și activiștii care au ca scop cercetarea temei pandemiei, ecologiei și artistului (fotograf). Acest proiect include și o expoziție a lucrărilor artiștilor create în timpul autoizolării.Publicul țintă al evenimentului sunt artiști contemporani, activiști, actori culturali, care cerceteaza și actualizează diverse probleme sociale de pe ambele maluri ale Nistrului. Artiștii, ca indicatori ai modernității și transformatori ai societății, astăzi în aceste zile dificile, zile de izolare și bariere, pot contribui la manifestarea problemelor sociale și să le facă vizibile.De asemenea, proiectul își propune să eficientizeze platforma online „ART-PLOSHADKA”, care a fost creată în 2008. Activitățile rețelei „ART-PLOSHADKA” au ca scop crearea unei comunități online a sectorului cultural din Moldova cu scopul de a consolida resursele culturale moldovenești, precum și de a crea și extinde un spațiu cultural comun care cuprinde cele mai diverse aspecte ale artei și culturii.

Evenimentul se desfășoară în cadrul celei de-a doua etape a Platformei „Cultura”, coordonată de Comitetul Național ICOM Moldova în parteneriat cu Agenția „Paragon” pentru Dezvoltare Economică, Socială și Culturală, cu sprijinul programului „Consolidarea încrederii” (UE-SBM V) finanțat de UE și implementat prin Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare.

О Проекте

Основная цель  проекта «Пандемия, экология и художник»   –  налаживание связей между представителями культурного сообщества двух берегов Днестра через ряд публикаций для “ART-PLOSHADKA” с привлечением художников, экологов и активистов. Проект также включает в себя проведение выставки, где будут представлены работы художников и фотографов, созданные во время самоизоляции.

Автором творческого проекта «Пандемия, экология и художник»,  является Татьяна Федорова, художник, преподаватель  Детской  художественной школы им. А. Щусева, председатель платформы «ART-PLOSHADKA».

Целевой аудиторией мероприятий являются художники современного искусства,  активисты, акторы культуры обоих берегов Днестра, исследующие и  актуализирующие различные социальные вопросы. Художники, как индикаторы  современности и трансформаторы общества, сегодня в эти трудные дни изоляций и преград могут поспособствовать проявлению социальных проблем и сделать их более видимыми.

Проект   также направлен на реактуализацию онлайн платформы  “ART-PLOSHADKA”, которая была создана в 2008 году.  Деятельность сети “АРТ-ПЛОЩАДКА” направлена на создание он-лайн сообщества культурного сектора Молдовы с целью консолидации молдавских культурных ресурсов, а также на формирование и расширение единого культурного пространства, охватывающего самые различные стороны искусства и культуры.

Мероприятие проходит в рамках второго этапа Платформы «Культура», координаторами которой являются Национальный Комитет ИКОМ Молдова в партнерстве с  Агентством экономического, социального и культурного развития ”Парагон”, при поддержке программы «Укрепление мер доверия» (EU-SBM V), финансируемой Европейским Союзом и внедряемой Программой Развития Организации Объединённых Наций.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: